Enkele jaren geleden, toen ik nog als inkoper werkte, was ik niet zo’n grote voorstander van netwerken. Accountmanagers waren er nogal op gebrand om te netwerken, terwijl ik als inkoper vaak voelde dat dit niet vanuit oprechte interesse was. Bij de “verplichte events” was ik wel altijd aanwezig, maar daarnaast besteedde ik weinig tijd aan netwerken…
Toen ik in 2012 startte als ondernemer, was ik erg benieuwd hoe ik het er op dit gebied van af zou brengen. Bijzonder was het om te ervaren dat netwerken ook erg leuk kan zijn. Als ondernemer kies ik er (meestal:-)) zelf voor met wie ik een afspraak maak voor een netwerkgesprek. En met leuke mensen heb je per definitie ook leuke gesprekken. Daarnaast blijken deze gesprekken ook erg leerzaam, als je de goede vragen weet te stellen kun je veel over de ander leren, over diens werk en organisatie.
Professioneel netwerker
Sinds 1,5 jaar ben ik ook actief als “professioneel netwerker”. Ik werk deels als Jobhunter, een specialisme binnen het vakgebied van Mobiliteit. De meeste mobiliteitsadviseurs die ik ken vinden het lastig om zelf te acquireren voor hun klanten en de meeste jobhunters hebben er weer een hekel aan om individuele begeleidingstrajecten vorm te geven. Zelf vind ik het erg leuk om beide dingen te combineren en het heeft in de praktijk ook echt meerwaarde: regelmatig lukt het om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar te brengen en daarnaast ben je precies op de hoogte wat er zich afspeelt op de arbeidsmarkt.
De basis van netwerken is de bereidheid om iets voor een ander over te hebben of te willen doen, iets wat ik zelf al van nature doe. Ik breng mensen die ik ken graag met elkaar in contact en vindt het tevens leuk iets voor een ander te kunnen betekenen. Daarnaast is het handig als je een ander durft te benaderen en in te schakelen door hem deelgenoot te maken van jouw (hulp)vraag. Dit vond ik zelf aanvankelijk wel spannend, maar blijkt in de praktijk reuze mee te vallen.
Belemmeringen bij netwerken
Dagelijks merk ik dat netwerken voor veel cliënten toch wel een issue is. Hieronder een kleine greep uit de belemmerende overtuigingen die ik in de praktijk vaak krijg te horen;
- ik houd er niet van om mezelf te verkopen;
- die ander heeft het vast te druk om een afspraak met mij te plannen;
- wat heb ik de ander nu te bieden tijdens een netwerkgesprek?
- ik weet niet goed welke vragen ik kan stellen tijdens een gesprek;
- straks krijg ik lastige vragen waarop ik geen antwoord weet.
Daarnaast blijven veel cliënten liefst binnen hun comfortzone en reageren ze liever op bestaande vacatures dan dat ze zelf een netwerkgesprek (proberen te) organiseren. De praktijk leert dat de slagingskans van reactieve sollicitaties voor bepaalde doelgroepen, bijvoorbeeld bij oudere sollicitanten boven de 45, erg laag is en dat er soms honderden reacties zijn op één vacature. Je solliciteert dan als het ware naar jouw eigen afwijzing en dat komt jouw eigen motivatie uiteindelijk niet ten goede. Netwerken kan hierbij een goed alternatief zijn en daarnaast is het nog leuk en leerzaam ook!
Tips om effectief te leren netwerken
Om je te helpen om het netwerken te vergemakkelijken sluit ik af met enkele handige tips :
- plan de eerste gesprekken met warme contacten, zo gun je jezelf de tijd om het netwerken in de vingers te krijgen;
- schakel iemand uit jouw netwerk in om jou elders onder de aandacht te brengen: een ander “verkoopt” jou meestal gemakkelijker dan dat jij jezelf verkoopt;
- verdiep je in de ander en in welke dingen er spelen binnen zijn/haar organisatie: Bereid vooraf een aantal concrete vragen voor, dat geeft je houvast tijdens het gesprek;
- benut het expertise van de ander ten aanzien van de functie die hij vervult en de kennis die hij heeft over de organisatie en over de markt waarin hij opereert;
- benoem zo concreet mogelijk jouw hulpvraag, waarmee de ander jou kan helpen. Vraag hierbij nooit rechtstreeks om werk!;
- vraag ook waarmee jij de ander kunt helpen;
- vraag aan het eind van het gesprek of je in de toekomst nogmaals contact mag opnemen en wat hiervoor een geschikte timing is;
- nodig jouw contact na afloop van het gesprek uit om te linken, door middel van een persoonlijke uitnodiging (dus niet via de standaard zinsnedes die LinkedIn voorstelt).
Mocht je meer willen leren over netwerken dan wil ik je adviseren om het boek Jobmarketing 2.0 van Aaltje Vincent aan te schaffen ISBN:9789000315055. Tenslotte nog een leuke boekentip voor ondernemers op dit gebied: Verhoog je gunfactor, van Michael Cobben, ISBN 9789024401154. Voor collega ZZP-ers heeft de Kamer van Koophandel op 12 december aanstaande een leuk netwerkevent georganiseerd met boeiende sprekers, zie www.kvk.nl/zzpevent.
Wil je zelf eens sparren hoe jij jouw eigen netwerk op effectieve wijze kan vergroten of benutten, neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend Re-Oriënterend gesprek.
Veel plezier met netwerken de komende tijd! Het is altijd leuk om te horen hoe het jou op dit vlak is vergaan.
Eén reactie
Beantwoord →