Hoe mobiel ben jij?

| Geen reacties

Bij mobiliteit gaan mijn gedachten automatisch in de richting van een oud vrouwtje dat slecht ter been is en zich met “hulpstukken” zoals een kruk, rollator of rolstoel voortbeweegt. Op zich geen rare gedachte, want mobiliteit heeft te maken met beweeglijkheid of met verplaatsen.

Verplichte en vrijwillige mobiliteit
In het perspectief van loopbaancoaching is mobiliteit een veel voorkomend begrip, het is zeer actueel en heeft iets van een hype. Grote bedrijven richten eigen mobiliteitscentra op, of huren expertise in om de mobiliteit van hun medewerkers te bevorderen. Dit kan op vrijwillige basis, maar ook op verplichte. In het laatste geval is er bijvoorbeeld sprake van boventalligheid of van ontslag, waardoor medewerkers in beweging moeten komen.

Hoewel vrijwillige mobiliteit geen verplicht karakter kent, is er aanvankelijk vaak sprake van enig argwaan: ”In hoeverre kan wat ik zeg nu of in de toekomst tegen mij gebruikt worden?” Mobiliteitstrajecten worden vaak begeleid door een onafhankelijke partij, die geen belang heeft bij het al dan niet mobiel worden van een medewerker. Zodra dit helder is en de begeleider ter zake kundig blijkt en tevens interesse heeft in de persoonlijke situatie, ervaart de medewerker het traject doorgaans als een kans om eens naar zichzelf te kijken.

Wat bepaalt jouw mobiliteit?
Eén van de aspecten die hierbij een rol speelt, is je positie ten opzichte van de arbeidsmarkt: wat is bijvoorbeeld je opleiding, leeftijd en welke werkervaring breng je mee? Daarnaast is het belangrijk om je wensen ten aanzien van een volgende baan helder te krijgen. Ook is het belangrijk om je eigen sterktes, maar ook je zwaktes ten aanzien van je werk te kennen. Verder is het van belang om in beeld krijgen welke vaardigheden je nog mist om die gewenste andere baan te bemachtigen. Tezamen vormen deze elementen als het ware het interne stuk van een mobiliteitstraject.

Vervolgens ga je “de boer op”, je gaat andere afdelingen, organisaties en functies in beeld brengen en verkennen. Je voert netwerkgesprekken, loopt eens een dagje mee met mensen die een voor jou aantrekkelijke functie vervullen en soms is het mogelijk tijdelijk gedetacheerd te worden. Social media kunnen je bij deze zoektocht ondersteunen. Jouw eigen spirit en (zelf)vertrouwen tijdens deze zoektocht zijn misschien wel het meest cruciale om succes te behalen. Het uiteindelijk doel is om z.s.m. een andere, passende en liefst duurzame baan te verwerven. Een baan die je nieuw perspectief biedt en waarin je jezelf weer verder kunt ontwikkelen.

Hindernissen
Op papier lijkt dit een eenvoudige exercitie. In de praktijk vinden mensen het lastig om te bepalen waar ze moeten beginnen. Een gedegen actieplan kan dan houvast bieden om alle activiteiten te structureren en de tijd nuttig te besteden. Ook is het vaak lastig om te dealen met de onzekerheid: hoelang gaat het duren voor je weer een nieuwe baan hebt? Daarnaast vraagt netwerken en solliciteren om hard werken, vertrouwen, doorzettingsvermogen en tevens het vermogen om te incasseren. Het is mijn overtuiging: Wát je positie ook is, je hebt altijd een kans op de arbeidsmarkt! Hiervoor zul je je wel volledig moeten inzetten om het lot naar jouw hand te zetten en laat hierbij geen kans of middel onbenut.

 

 

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.


 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.