Job Crafting

| Geen reacties

Weer plezier in je werk, zonder van baan te veranderen?

Door de toenemende vergrijzing en de op langere termijn dreigende krapte op de arbeidsmarkt, door de steeds verder opschuivende pensioengerechtigde leeftijd, zullen we met zijn allen steeds langer actief zijn in het arbeidsproces. Maar hoe zorg je ervoor dat je je werk goed blijft doen en vooral: hoe houd je het leuk? Dit kan door regelmatig van baan te wisselen, maar ook binnen je huidige functie zijn er mogelijkheden: zet eens Job Crafting in.

Job Crafting, of tewel het sleutelen aan je baan, kan worden gezien als een specifieke manier van pro-actief gedrag waarin jij als werknemer zelf veranderingen initieert op het gebied van jouw werk. Dit kun je op vier verschillende niveau’s toepassen:

  • taakgericht
  • relationeel
  • cognitief
  • context

Taakgerichte crafting houdt in dat je het bestaande takenpakket aanpast. Door bestaande routine-matige werkzaamheden bijvoorbeeld efficiënter uit te voeren of op te pakken samen met andere collega’s, kun je tijd creëeren om nieuwe, interessante of uitdagende werkzaamheden op te pakken. Bij relationele crafting kun je meer, minder of andere werkrelaties met collega’s of klanten aangaan dan voorheen. Een medewerker op de marketingafdeling kan bijvoorbeeld lid worden van een marketingplatvorm, om zijn kennis te delen met collega’s uit een andere branche. Door cognitieve crafting bekijk je je werk op een andere wijze. Je kunt je bijvoorbeeld bewust worden welke impact jouw eigen werk heeft op andere afdelingen binnen je bedrijf. Als laatste is er nog contextuele crafting, waarbij het takenpakket onveranderd is, maar je deze op een andere werkplek, ander tijdstip of binnen een andere context kunt uitvoeren. Het nieuwe werken is hiervan een goed voorbeeld, waarbij je bijvoorbeeld een dag in de week thuis kan werken, of bepaalde werkzaamheden in de avonduren verricht als de kinderen naar bed zijn .

Waarom zou je aan Job Crafting gaan doen?
Hoewel Job Crafting nog niet bij iedereen bekend is, zijn er voldoende redenen om hier eens mee te experimenteren. Zo wil praktisch elke werknemer graag zijn sterke kanten inzetten in zijn werk. Wat je goed kunt gaat je gemakkelijk af, en wat je gemakkelijk afgaat vind je vaak ook leuk.

Ook willen werknemers graag invloed hebben op het invullen van hun werkzaamheden: nagenoeg een ieder streeft naar uitdagend werk en zinvolle interactie met collega’s of relaties: je communiceert graag met gelijkgestemden of mensen die blij zijn met het werk dat jij verricht. Soms kunnen nieuwe contacten een hele verfrissende kijk op je eigen werk geven.

Tenslotte kan Job Crafting tegenwicht bieden aan minder prettige kanten van je werk. Elke baan heeft ook zijn keerzijde, elke werknemer heeft werkzaamheden die minder favoriet zijn maar wel gewoon moeten gebeuren. Dat is niet erg, zolang je maar voldoende positieve aspecten hier tegenover kunt stellen!

 

 

 

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.


 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.