Het afgelopen jaar heb ik tientallen Van Werk Naar Werk Onderzoeken verricht. Eén van de instrumenten die hierbij ingezet wordt, is een persoonlijke vragenlijst die in beeld brengt wat jij belangrijk vindt in jouw werk, de Occupational Personal Questionaire. In het E-zine van afgelopen juni kun je hier meer over lezen. Hoewel de vragenlijst een bepaalde vaste opbouw kent, zijn de gesprekken hierover altijd weer heel boeiend en nagenoeg alle kandidaten herkennen zich heel goed in het profiel.
Bescheidenheid
Wat me bij het bespreken van de OPQ is opgevallen, is dat de meeste kandidaten een resultaat van 7 of meer behalen op het onderdeel “bescheidenheid”. Dit houdt in dat de meeste mensen het niet zo prettig vinden om over hun persoonlijke successen te praten, ze voelen zich daar niet zo comfortabel bij. Liever stellen zij zich bescheiden op. Bij de meeste kandidaten komt er tijdens het gesprek naar voren dat zij dit van huis uit hebben meegekregen.
Waardering
Een ander punt dat ook vaak naar voren komt, is dat de meeste kandidaten het prettig vinden om waardering te krijgen. Dit kan waardering zijn van directe collega’s, maar vooral waardering van de leidinggevende wordt bijzonder op prijs gesteld. Boeiend is het dat de meeste mensen terugkoppelen dat zij ervaren dat waardering slechts zelden wordt uitgesproken. Dit zou best wat vaker mogen gebeuren en draagt tevens positief bij aan de motivatie en de onderlinge verstandhouding.
Eigen schuld dikke bult?
Als loopbaanprofessional vraag ik me hierbij af of er misschien een verband is tussen bescheidenheid en waardering. Is het realistisch om van jouw leidinggevende te verwachten dat hij jouw (uitstekende) prestaties opmerkt, terwijl jij hier liever niet over praat?
Het gaat nog een stapje verder door van hem te verwachten dat hij zijn waardering uit voor jouw prestatie of inspanning, of jou regelmatig hiervoor een complimentje geeft.
Veel kandidaten die ik gesproken heb, denken dat een ander hun prestaties wel zal opmerken, maar is dit ook daadwerkelijk het geval? Gezien de teleurstelling omtrent het te weinig krijgen van waardering, denk ik niet dat deze aanname juist is, wat vind jij hiervan?
Complimenten ontvangen
Tenslotte wil ik ook nog even stilstaan bij de wijze waarop veel kandidaten omgaan met het in ontvangst nemen van complimenten. Daarnet heb ik reeds toegelicht dat we er kennelijk bijna allemaal naar smachten om een complimentje te krijgen. Des te vreemder is wat er vaak gebeurt als we er eentje ontvangen. Veel voorkomende reacties op het krijgen van een compliment zijn:
- vaak zwak ik mijn bijdrage af;
- ik geef mijn collega de credits voor het resultaat;
- ik geef de ander gelijk een compliment terug;
- ik wijs de ander op de dingen die juist niet goed verlopen zijn;
- ik voel me erg ongemakkelijk en weet niet wat ik ermee moet.
Het is dus kennelijk lastig om het zeer gewenste compliment in ontvangst te nemen en “Dank je wel” te zeggen! Wij kunnen op dit gebied nog wel wat oefening gebruiken. Wist je trouwens dat er zelfs een “Nationale Complimenten Dag” is, elk jaar op 1 maart? Als je niet zolang wilt wachten kun je alvast een award uitprinten en deze aanbieden aan iemand in jouw omgeving die jij waardeert. Op deze site worden ook nog wat tips gegeven hoe je het iemand het beste een compliment kunt geven, kun je alvast mee oefenen……
Leidinggevenden, het hoeft niet moeilijk te zijn om jouw medewerkers te motiveren, een blijk van waardering geven of gewoon een gemeend compliment uitspreken doet al wonderen!
Wil jij dit als medewerker liever niet afwachten? Vraag gewoon eens iemand in jouw omgeving om een compliment, je zult verrast zijn!