Innovatie in food: uitdaging of pain in the ass?

| Geen reacties

Vorige week vond weer de jaarlijkse PLMA plaats. Van over de hele wereld komen Producenten en Retailers naar deze Private Label beurs om de nieuwste trends te spotten en om elkaar te ontmoeten. Bij de Idea Supermarkt worden jaarlijks nieuwe producten gepresenteerd. Dit jaar vielen mij de volgende concepten op:

  • verschillende (traditionele) producten met vernieuwd gebruiksgemak zoals bijvoorbeeld citroensap in een spuitbus of gemarineerde diepvriesvis uit de magnetron;
  • een uitgebreide range van glutenvrije (bak)producten, deze categorie lijkt volwassen te zijn geworden;
  • ontbijtproducten: verschillende concepten voor een snel en (op het oog) gezond ontbijt;
  • diverse concepten superfoods.

Tenslotte heeft nagenoeg elke Retailer tegenwoordig een premiumlijn met mooie kwalitatieve en onderscheidende producten. De onderkant van het assortiment wordt steevast afgedekt door een budgetlijn.

Tijdens de gesprekken met verschillende Producenten komt regelmatig naar voren dat zij het lastig vinden om te innoveren. Enerzijds worstelen zij met de korte leadtime tussen briefing van de Retailer en de ontwikkeltijd van nieuwe producten. Anderzijds is het lastig om echte innovaties op de markt te brengen. Maar wat is nu een echte innovatie?

Innovatie alleen weggelegd voor creatievelingen?
Enkele jaren geleden heb ik een periode als Productontwikkelaar gewerkt en ook als inkoper heb ik vele private labels ontwikkeld, samen met verschillende Producenten. Aanvankelijk dacht ik dat innovatie alleen is weggelegd voor de creatieve, out-of-the-box denkenden onder ons. Gaandeweg het proces kwam ik erachter dat productontwikkeling en innovatie tevens een gestructureerd proces is met een heldere projectplanning, waarbij creatieve inbreng prettig is, maar niet noodzakelijk. Nagenoeg elk nieuw concept begint met een analyse van de markt om relevante segmenten en groeisegmenten in beeld te brengen. Daarnaast is ook marketing en timing belangrijk: hoe zet je nieuwe producten neer en hoe communiceer je met de consument? Prachtige innovatieve producten hebben het in de supermarkt niet gered omdat zij soms hun tijd vooruit waren of omdat de consument het product niet begreep. Jaren later zie je soms dat vergelijkbare concepten wel goed presteren en een nieuwe afzetmarkt vormen. Eén voorbeeld: Ongeveer 10 jaar geleden bracht het toenmalige Riedel vers, ongefilterd appelsap in het koelschap, een concept dat nooit echt van de grond kwam en daardoor het toneel weer heeft verlaten. Anno 2015 is ongefilterde appelsap een eigen marktsegment dat door de consument als kwalitatief wordt ervaren.

Tips om innovatie te verbeteren
Tenslotte deel ik graag nog enkele tips met jou om innovatie binnen jouw bedrijf of functie meer op de kaart te zetten:

  • zorg dat innovatie een continue proces is of wordt binnen jouw organisatie;
  • maak een projectplanning met alle relevante processtappen van concept tot eindproduct;
  • betrek verschillende disciplines bij dit proces, van commercie tot productie, dan heb je alle kennis en alle decision makers aan tafel;
  • gun elkaar de ruimte om nieuwe mogelijkheden in beeld te brengen, stel “je oordeel of haalbaarheidsanalyse” uit tot later;
  • breng de relevante marktsegmenten voor jouw productcategorieën in beeld en praat met gebruikers van deze producten om zicht te krijgen op consumentenproblemen of -wensen;
  • breng de Consumenten beslissingsboom in kaart, deze is o.a. relevant voor de schapindeling.

Tijdens innovatieproces hoef je het ook niet altijd met elkaar eens te zijn. Zo weet ik nog toen C1000 als eerste op de Nederlandse markt diepvries groenten in zak wilde introduceren. De producent zag dit helemaal niet zitten, want Nederland was een eenmaal echt “doosjes-land”. Consumenten worstelden echter met ruimtegebrek in hun vriezer en zakken zijn nu eenmaal plooibaarder dan doosjes. Uiteindelijk is dit concept toch geïntroduceerd en met succes! Inmiddels zijn diepvriesgroenten in (sta)zak helemaal geaccepteerd en vind je deze terug in verschillende supermarkten. Zelf heb ik productontwikkeling en innovatie altijd bijzonder leuk gevonden, het hele proces is enorm boeiend en uitdagend. Goed presterende nieuwe concepten vormen hierbij uiteindelijk de kroon op het werk, zowel voor Retailer als Producent.

Verloop het proces van innovatie binnen jouw bedrijf of functie (nog) niet naar wens en wil je hierover eens sparren? Neem gerust per mail contact op of bel mij: 06-41096839. Wellicht kan ik hierin direct, of indirect iets voor jou betekenen.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.